Øvelokaler / Arsenalet (Baggearslokale)

Vi vil fra Aalborg Musikforenings side gerne takke Aalborg Kommune og Frimodt-Heinke Fonden for deres betydelige bidrag til etablering af Arsenalet.
Tak!

Baggearslokale

Velkommen til Arsenalet!
Arsenalet er navnet på vores meget ambitiøse musiklokale.
I Aalborg Musikforening vil vi gerne prøve at sætte en ny standard for, hvordan et backlinelokale skal se ud. Arsenalet er derfor et øvelokale med musikeren i fokus og kvaliteten i højsædet.
Vi har valgt at satse på fællesudstyr i meget høj kvalitet, da vi mener, at det vil skabe de bedste rammer for den musikalske udfoldelse uanset musikerens niveau.
Samtidig har vi tillid til, at alle forstår at behandle grejet ordentligt - og tiden har vist, at tillid skaber tillid. Så det er lidt et opgør med de klassiske fælleslokaler, hvor grejet er nedslidt og i meget lav kvalitet.

Vi kan ikke skrive sangene for vores musikere - men vi kan give dem de bedste og mest inspirerende vilkår, så de selv får nemmere ved at slippe kreativiteten fri. Arsenalet er et kreativt, musikalsk værksted, der har fokus på spilleglæden. Arsenalet er samtidig en plastisk størrelse, som vi løbende udvikler på.

Kvaliteten af musikudstyret er i den professionelle ende, så lokalet vil være attraktivt for selv den mest øvede musiker.

Alt dette betyder, at du kan være medlem af et delelokale med fællesudstyr, nærmest helt uden at skulle slæbe dit eget grej med hver gang.

Lokalet henvender sig bl.a. til:
- alle bands der helt generelt mangler et øvelokale.
- bands der sjældent øver, men stadig har behov for et øvelokale.
- firmabands/kollegabands der ikke har eget grej, men gerne vil prøve spille sammen.
- bands der tournerer meget, og som ikke har tid til at pakke sit grej op og ned ved hver øver.
- impulsivt opståede bands, der gerne vil i gang med det samme, men endnu ikke har eget grej.

Lokalet er topmoderne med ventilation, lydisolering, WIFI osv. Samtidig er der gratis parkering, og mulighed for at benytte lokalet døgnet rundt, hvis der er ledige tider.

Fællesudstyr i professionel kvalitet

Overblik over vores nuværende backline:
  • Basanlæg: EBS Fafner TD600 Anniversary-top + EBS Evolution Pro Line 2000-kabinet (4x12"). Bliver snart udskiftet med en Aguilar AG-500 + Aguilar 412 kabinet.
  • Guitaramp 1: Mesa/Boogie Roadster + Mesa Recto 412-kabinet med V30'ere.
  • Guitaramp 2: ENGL Savage Special Edition + Marshall 1960A 4x12-kabinet.
  • Keyboard: Roland RD-700 stagepiano med solidt stativ og ekstra hylde.
  • Trommesæt: TAMA Starclassic med fire tammer, fuld TAMA RoadPro-hardwaresæt, diverse bækkener Anatolian, Zultan, Sabian AAX m.m.), DW-9002-dobbeltpedal. Gibraltar Drop-clutch til hihatten + en Pearl Ian Pierce Signature lilletromme. Stortrommen er også koblet op med en Butt Kicker-vibrator, så trommestolen vibrerer, når man bruger stortrommen.
  • Mixer: Presonus StudioLive AR16.
  • PA-højtalere: Electro Voice ZLX12P.
  • Korg Pitchblack racktuner med strobetuning osv.
  • 3 små König & Meyer nodestativer.
  • 1 stk König & Meyer orkesternodestativ.
  • 4 stk mikrofonstativer (primært König & Meyer).
  • 1 stk König & Meyer laptopholder.
  • 2 stk Shure SM58 sangmikrofoner.
  • 1 stk Samson Q7 sangmikrofon.
  • 2 stk Sennheiser sangmikrofoner.
  • 5 stk kopholdere, så du nemt kan frasætte din kop eller flaske.
  • 3 stk König & Meyer guitarstativer.
  • 1 stk König & Meyer laptopstativ.

Som noget helt nyt, så har vi også professionelle pedalboards til vores to guitarstacks.
Det er 2 stk Pedaltrain Classic Pro's med highend-pedaler fra bl.a. Strymon, Friedman, Fortin, Dunlop, ISP, Boss osv. Der er hhv. delay, reverb, noisegate, overdrive, tuner, looper og wah. Over tid kommer der flere pedaler til.
De er rigget professionelt op med de våde effekter i loopet osv. Og så er der hjul på, så de nemt kan rulles ind under vores guitarstacks, der står på et scenepodie.
Vi er sandsynligvis de eneste i Danmark, der kan tilbyde netop dette.

Dertil er der også en Zoom Q8 videooptager på stativ, så du altid lige kan optage dine gode idéer. Vores Presonusmixer er også et lydkort i sig selv. Og den har endda også integreret lydoptager via SD-kort. Det er rigtig smart.
Mixeren har samtidig bluetooth, så du kan afspille din musik trådløst.

Det hele er koblet op med kvalitetsjackkabler allerede, men for en sikkerheds skyld anbefaler vi, at du altid har dit eget jackkabel med.

Man skal selv have egne guitarer og basser med samt trommestikker med.

Og drømmescenariet er at rigge alt grejet permanent op til en recording mixer, så man kan optage alle sine øvere i separate spor ved tryk på en knap. Altså så lokalet også kan fungere som et slags walk-in-recording-studio. Men dét ligger lidt ude i fremtiden.
Det er også muligt, at vi får et par guitarer og en bas ind til lokalet, så man ikke skal medbringe noget.

Helix, Kemper eller AxeFx?
Vores PA kan godt håndtere de moderne guitarpedaler såsom Line6 Helix, Kemper og Ax8/AxeFx fra Fractal Audio. Du kan også køre dem som preamp via send på en af vores to rørtoppe. Det er begge forstærkere med meget headroom.

Pris og vilkår

Det koster 300 kr pr. måned pr. medlem at benytte lokalet.
Det svarer til 200 kr om måneden samt 25 kr for hver uge, du låner det dyre grej.
I første omgang lukker vi kun bands ind. Et band skal som udgangspunkt bestå af minimum tre medlemmer for at være kvalificeret til en plads i lokalet.

Dertil koster det 100 kr for et årsmedlemskab samt 500 kr i depositum (som du får igen ved ophør af medlemskab).

Brugen af lokalet vil fungere med faste, ugentlige øvetider.
Der er plads til 21 ugentlige øvetider i lokalet, hvilket er tre om dagen:
10-14, 14-18, 18-22 samt en skemafri periode fra 22-10.
Det vil være øveblokke på 4 timer, men i praksis ser vi, at de nemt kan være længere.

Hvert band har krav på én fast ugentlig øveblok.
Alt den ledige tid i lokalet kan benyttes efter først-til-mølle-princippet. Det betyder, at det i praksis ofte vil være muligt at øve flere gange om ugen.
Vi er meget opmærksomme på ikke at lukke for mange bands ind i lokalet.

Udstyret vil blive vedligeholdt og serviceret af foreningen og på foreningens regning, med mindre der er foretaget intentionel skade på det.
Hvis f.eks. en forstærker står af, så vil vi udskifte den med en reserveforstærker indtil den oprindelige er tilbage fra værkstedet.
Foreningen forbeholder sig retten til at udskifte udstyret efter behov og efterspørgsel.
Ved nedbrud af udstyr må der som medlem forventes en kort periode, hvor der ikke er en erstatningsgenstand til rådighed. Men vi gør naturligvis alt hvad vi kan for, at det sker så hurtigt som muligt.

Vi har et par forbehold:

- Venstrehåndstrommeslagere må leve med, at sættet altid vil stå som et højrehåndstrommesæt. Vi tillader ikke at man spejlvender det.

- Det vil IKKE være muligt, at benytte lokalet som enkeltmedlem. Men hvis du er med i et band i lokalet, så må du naturligvis godt tage op og øve alene.

- Det vil ikke være muligt at benytte lokalet på dagsbasis, hvis man lige er et band, der mangler et øvelokale i 14 dage. Vi er en forening, og man skal være fast medlem heraf for at benytte sig af foreningens faciliteter.

- Det er IKKE tilladt at tage venner med ned i lokalet til en impulsiv øver, med mindre de også er tilmeldt lokalet. Auditions med potentielle nye bandmedlemmer er naturligvis tilladt.

- Det er samtidig ikke tilladt at benytte lokalet erhversmæssigt (f.eks. til undervisning).

- På grund af pladsbegrænsninger er det IKKE tilladt at opbevare eget udstyr i lokalet. Så hvis du gerne vil spille på nogle af dine egne ting, så skal du tage det med hjem igen efter hver øver. Dog får hvert band som udgangspunkt et arbejdsskab, hvor der med lidt held er plads til en guitar, en bas og et par pedaler.

- Du er velkommen til at tage dig eget grej med - bare du tager det med hjem igen efter endt øver eller kan få plads til det i bandskabet.

Læs i øvrigt vores FAQ for yderligere informationer omkring medlemskab i foreningen.

Tilmelding

Når du har udfyld og afsendt formularen, så vil du modtage yderligere instruktioner fra os. Så udfyld og afvent.

Alt betaling opkræves via girokort, og der er krav om at betalingen tilmeldes NETS/PBS. Den første måned skal du dog muligvis betale manuelt.
Der kan ikke betales med MobilePay eller med kontanter.

Læs også vores FAQ for yderligere generel info ang. medlemskabet og foreningen.

Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål, så skriv til os via vores kontaktformular
Vi forsøger at besvare så hurtigt som muligt.