Hvem og hvor / Hvor er det?

Hvor er det?

Aalborg Musikforening har til huse i den gamle regionskommandocentral. Det er en militærbunker fra 2.verdenskrig, der ligger placeret på Skovsvinget 7 i Aalborg.

HISTORIK
Det er et cirka 400m2 stort kompleks med mange muligheder.
Bunkeren blev for 10 år siden istandsat for omtrent en million kroner og herefter anvendt at Aalborg Universitet.
I 2014 blev Aalborg Kommune den nye indehaver af bunkeren.
Den er nu blevet optimeret, ombygget og renoveret for yderligere cirka 1,7 mio. kr.

Bunkeren består reelt set af to bunkere. Den oprindelige blev færdigbygget af den tyske besættelsesmagt i 1944. Efter krigens afslutning overtog den danske civilforsvar bunkeren, hvor den fungerede som regionskommandocentral helt frem til omkring 2003. Her simulerede man bl.a. atomangreb fra Rusland, og beregnede responstid og farezoner, så man altid var beredt, hvis den kolde krig blev varm.
Ved overtagelse byggede civilforsvaret en forskudt bunkertilbygning en etage over den oprindelige bunker. Hvor den tyske bunker er bygget med næsten 3 meter tykke ydermure af armeret beton, så har den danske tilbygning kun 60 cm tykke mure.

Nu er det så en musikforening, der har til huse i bunkeren. Så at gå fra kold krig til kultur må siges at være en lykkelig slutning på en ellers dyster fortid.

Adressen ligger cirka 1.700 meter fra banegården, og busforbindelse nr.14 holder i nærheden af bygningen.